FUJINON XF50MM F1 R WR.   XF 50mm f/1 R WR (76mm po přepočtu na kinofilmové políčko) je první objektiv na světě pro bezzrcadlový systém se světelností f/1 a autofokusem. FUJIFILM se tímto objektivem dostává do nových končin a osobně doufám, že je to začátek řady f/1 objektivů, které by mohly uspokojit nejnáročnější skupinu FUJI fotografů.  S jeho vznikem to nebylo tak snadné, protože ještě v roce 2019 byl vyvíjen objektiv XF 33mm f/1. Před pár měsíci se ale FUJIFILM rozhodl, že lepší bude vyrobit... Celý popis

Koupit za 42 990 Kč
  • Od nejoblíbenějších
  • Od nejlevnějších
  • Od nejdražších

Popis

FUJINON XF50MM F1 R WR.

 

XF 50mm f/1 R WR (76mm po přepočtu na kinofilmové políčko) je první objektiv na světě pro bezzrcadlový systém se světelností f/1 a autofokusem. FUJIFILM se tímto objektivem dostává do nových končin a osobně doufám, že je to začátek řady f/1 objektivů, které by mohly uspokojit nejnáročnější skupinu FUJI fotografů. 

S jeho vznikem to nebylo tak snadné, protože ještě v roce 2019 byl vyvíjen objektiv XF 33mm f/1. Před pár měsíci se ale FUJIFILM rozhodl, že lepší bude vyrobit v roce 2020 XF 50mm f/1. Důvodem bylo, že 50mm verzi bylo možné vyvinout o cca třetinu menší a lehčí. I tak tento objektiv váží celých 845g.

Všechny zkušenosti se počítají a v létě 2020 si FUJIFILM zaregistroval další tři nové patenty na objektivy 30mm, 33mm a 35mm se světelností f/1, takže stále věřím že 50mm nebude jediná f/1 ve stáji značky FUJIFILM. 

O precizní automatické ostření se stará DC motor ostření, který má za úkol posouvat ostřícím členem. DC ostření využívá elektromagnetický posun. Krokový motor ostření nepřicházel v úvahu, protože ten má limit ve váze, kterou dokáže posouvat. Je potřeba ale zmínit, že DC motor je při funkci slyšitelný. Nijak výrazně, ale nejedná se o zcela neslyšný systém ostření. Druhá věc, které jsem si všiml je „náběh“ kdy je po zapnutí potřeba malá chvilka na plnou aktivaci. Může se jednat i o to, že má X-Pro3 ještě nedostala aktualizaci těla pro tento konkrétní objektiv.

Autofokus je rychlý a naprosto přesný. I podle slov FUJIFILMU je rychlejší než u XF 56mm f/1.2 R. Ostřící kroužek má vyšší jemnost, která je vyjádřena 120° rotace. To znamená, že je nejen ruční ostření například u videa mnohem přesnější, ale i autofokus ze 120° rotace těží až 8x zvýšenou přesností a vylučuje tak fenomén posunu ostření (focus shift). 

Minimální clona objektivu je f/1, což znamená minimální hloubku ostrosti. Jaká to je ale hloubka ostrosti v reálných podmínkách? Ostříme-li na 2m, tak je hloubka ostrosti u:    

XF 50mm f/1            6 cm    

XF 56mm f/1.2         6 cm    

XF 50mm f/2            12 cm

Jak vidíte, tak hloubka ostrosti (DOF) je u prvních dvou objektivů identická. Je to kvůli tomu, že rozdíl ve světelnosti f/1 a f/1.2 není zas tak velký a delší ohnisko o 6mm snižuje DOF. 

Důležitější než samotná hloubka ostrosti je přechod z ostrosti do rozostření. Největší síla prémiových objektivů je v tom, že přechod je bez ztráty hran, ostrosti v ploše obrazu a dalších negativ v rozostření jako je například dvojení hran. Už při prvním zkoušení je jasné, že FUJIFILM udělal to nejlepší co mohl a přechod z rozostření do ostrosti a naopak je lineární. Moje zkušenost s některými extrémně světelnými manuálními objektivy byla taková, že přechod byl více skokový. Výsledným efektem byla vysoká ztráta hran. Všem těmto negativům se dle mého názoru XF 50mm f/1 povedlo efektivně vyhnout. 

Bokeh je kategorie sama pro sebe. Musím se přiznat, že to není parametr, který bych primárně u objektivu řešil, ale FUJIFILM se zaměřil na to, aby se fyzicky clony otevíraly co nejvíce do pravidelného kruhu. Bokeh u XF 50mm f/1 považuji za velmi jemný a nerušivý. Nečekejte žádné obří “kruhy” v rozostřeném pozadí jako u retro Petzvalů nebo něco podobného. Za plus beru i absenci výrazné vinětace.

Na testovacím obrazci jsem si udělal snímky ze všech „padesátek“ (XF50mm f/1, XF56mm f/1.2 a XF50mm f/2), a to krokově po všech clonách. Zcela nepřekvapivě se mi jeví optický výkon nejvyšší u XF 50mm f/1. Rozdíl od 56mm není na obrazci propastný, ale je poznat, že po celé ploše je nový objektiv o něco lepší. Nejsilnější rozdíl vnímám v přenosu detailů (psát o tom budu i níže). Když se posuneme ze středu do krajů, tak se pomyslné nůžky rozevírají více a XF 50mm f/1 je výrazně lepší. Jako outsider v tomto příběhu figuruje XF 50mm f/2, která je vynikající na plně otevřeném konci, ale o to více ztrácí, když začnete objektiv clonit. 

Jako největší sílu objektivu XF 50mm f/1 R WR považuji přenos detailů. Osobně si myslím, že se jedná o objektiv, která je designovaný na více Mpix, než kolik aktuální FUJIFILM fotoaparát mají. Podobný příběh už známe u řady GF objektivů, které byly hned od prvopočátku designovány pro snímač se 100Mpix, a to čtyři roky před vydáním GFX100s. Podobně vnímám XF 50mm f/1, protože přenos detailů na mé X-Pro3 byla na vyšší úrovni než s mým retro XF 35mm f/1.4 R. Může se jednat jen o placebo efekt a doufám, že se v čase ukáže, jestli se pletu. 

Expoziční trojúhelník je věc, která funguje a bude fungovat vždycky. Maximální světelnost nejen zlepšuje expoziční hodnoty, ale u posledních modelů zvedá citlivost ostření. Například X-Pro3 dosahuje citlivosti ostření s objektivy f/1.4 -6EV a nově s objektivem XF 50mm f/1 se zvedá citlivost ostření na -7EV. Co to znamená v reálném světě? Jednoduše řečeno ještě lepší ostření v šeru a za špatných světelných podmínek. Ostření u FUJI funguje tak, že objektiv otevře clonu do maximální hodnoty, zaostří a až poté se objektiv zase přicloní, dle nastavené clony objektivu (například f/4). 

Zpracování je zcela perfektní. Objektiv je velký a poměrně těžký. Působí rozhodně prémiovým dojmem. Jeho úprava nese označení WR, což znamená utěsnění na 11 místech proti vniknutí vlhkosti a prachu. Bezproblémově ho lze používat do teploty -10 °C.

Závěr

Nový FUJINON XF 50mm f/1 R WR je prémiovým, extrémně světelným objektivem, který svou hlavní sílu ukazuje při portrétní fotografii. Mezi jeho silné stránky patří perfektní autofokus, kresba objektivu, vysoká hranová ostrost a bezproblémová použitelnost napříč všemi clonovými čísly objektivu. Jako slabou stránku můžeme brát velikost a váhu, ale to je cesta, kterou si FUJIFILM zvolil již dávno. Směr, který si firma vybrala, je vyrábět kvalitní objektivy z kvalitních materiálů. Je samozřejmě možné vyrábět menší světelné objektivy, ale optické vady by musel kompenzovat procesor ve fotoaparátu.

A kdo je tedy budoucím majitelem XF 50mm f/1 R WR? Jsou to lidé, kteří chtějí nejvyšší kvalitu a nevadí jim rozměry tohoto objektivu. 

Až čas ukáže, zda bude tento objektiv ikonickým a tedy snadno rozpoznatelným, stejně jako například Pentax 67 s Takumar 105mm f/2.4.

Kompatibilita

XF 50mm f/1 R WR je kompatibilní se všemi fotoaparáty s bajonetem FUJI-X, včetně těch nejstarších modelů této řady, jako je například X-Pro1 nebo X-T1. Rychlost ostření je přímo závislá na generaci fotoaparátu. Nejlepší výsledky tedy získáte s X-T4 nebo X-Pro3.  

Optická soustava

12 optických členů v 9 skupinách s jedním asférickým členem a dvěma ED členy, díky kterým je optimálně korigována sférická aberace. 

Velikost a váha 

103,5mm

845g 

Máte nějaké dotazy? Můžete mi napsat třeba na mém INSTAGRAMU.

Pavel Vávra

 

 
Zobrazit více

Parametry

Typ objektivu s pevným ohniskem
Výrobce Fujifilm
Určen pro Fujifilm
Rozdělení podle zorného úhlu širokoúhlé
Maximální ohnisková vzdálenost 50 mm
Minimální ohnisková vzdálenost 50 mm
Minimální zaostřovací vzdálenost 70 cm
Maximální clona 16
Průměr filtru 77 mm
Hmotnost 845 g
Světelnost objektivu na nejdelší ohnisko (F) 1
Světelnost objektivu na nejkratší ohnisko (F) 1
Pro formát snímače APS-C
Světelnost f/1
Optický stabilizátor ne
Makro režim ne
Odolnost vůči prachu/vlhku ano
Zobrazit více parametrů

Podobné produkty